Raid Moermansk dag 9

Woensdag 31 januari. Sykäräinen-Hämeenkoski
Start km: 95140 Eind km: 95557
Zon op: 9.29 Zon onder: 14.45
Temp min: -10 Temp max: -8

Ontbijt buffet was goed te doen. Ik was een beetje brak. We maken de foto’s van alle eenden op een rij en alle berijders daarna ervoor.

De groep (-John)

En dan gaat ieder zijn eigen route volgen naar huis. Een aantal komen we wel weer tegen op de boot naar Travemunde. Remko en John gaan naar Riga, en via de Baltische staten en Polen weer mnaar huis. Olivier en Wendy, Sandra en Eric gaan naar Stockholm, Niels en Patrick ook, want Patrick woont daar. Louis en Jeroen maken hun rondje om de Baltic af via Zweden en Denemarken. Gert-Jan en Margreet, Tanguy en Liane gaan op weg naar Helsinki, en overnachten ergens onderweg, evenals de Op de Weeghjes, maar die gaan eerst nog de sauna in en wak duiken. Arjan en Corina willen naar een fabriek in de buurt, en dan ergens richting Helsinki pitten. Team Rosie (Ruut en Ree) en Noorderzon (Mark en Irene) gaan mee naar DC2 Hanssin Jukka. Eerste stuk is lekker sturen over bochtige, besneeuwde wegen.

Onderweg

Dan komen we op de hoofdweg naar Tuulos. Die weg is spiegel glad. Even een rem test, maar er gebeurt niet veel, behalve dat de wielen stil staan. Dus heeeeel voorzichtig verder. Het biertje van gister avond hakt er wel in. Ook dat nog. Maar het gaat goed, en we eten een hamburgertje onderweg. Toch lekker. We hadden in eerste instantie om 15.00 afgesproken bij het vliegtuig, waar we zouden worden ontvangen door de voorzitter van het museum. We hadden al aangegeven dat het 15.30 zou worden, maar uiteindelijk zijn we er om 16.00. Heel hartelijke ontvangst, Pertti Lehtonen is er ook, Kai kan helaas niet komen. Er wordt het e.e.a. uitgelegd over het vliegtuig. Hanssin Jukka is een oud KLM vliegtuig uit 1935, de Haan. Via Graaf von Rosen, een Zweed, is het vliegtuig aan de Finnen verkocht. Eeerst willen ze er bombardementen mee uitvoeren, maar dat was geen succes. Later werd het vliegtuig als transport vliegtuig ingezet, en diende het als prive vliegtuig voor een Finse Maarschalk. Na de aktieve dienst heeft het in de jaren 60 en 70 bij een cafe gestaan. Dan mogen we er in, ook in de cockpit.

Blije kop

Het vliegtuig is heel mooi gerestaureerd. Niet lucht waardig, en ook niet helemaal compleet, maar de cockpit en cabine zijn schitterend. Stoelen zijn mooi opnieuw bekleed, en ook de wanden en vloeren zijn opgeknapt. Het instrumenten paneel is prachtig, en alle controls zijn er nog.

In de Hanssin Jukka

Ook heeft deze DC2 extra raampjes in het dak, en een achteruitkijk spiegel om eventuele aanvallers in de gaten te kunnen houden. Het ontsnappings luik in het dak van de cockpit is open. Mooi om er in te zitten.

Genieten

De radio’s worden nog toegevoegd, die liggen ergens in een museum in opslag. De originele sleep antenne van is er nog, en ook het gat in de romp waardoor fakkels konden worden afgeschoten. Dan moeten Mark en Irene, Ruut en Ree door naar Helsinki, waar ze een afspraak hebben. Ook Pertti gaat er van door, want hij heeft kaartjes voor het theater. Wij kopen nog een Hanssin Jukka souvenir, en gaan dan ook naar ons overnachtings adres. 15 minuten van het museum. Het is een schitterend oud landhuis uit 1880. Hele leuke eigenaars, leuk mee gekletst. De man is Duits, en kan weer eens lekker Duits met ons praten. Hij heeft zelf historische rallys gereden, met auto’s uit 1904 en zo. Deze autos knapte hij ook zelf op. Leuk om me te babbelen. We heben een lekker kamertje, en gaan in het restaurant in de buurt een visje eten. Dan drinken we onze laatste Apfelkorn op, zo’n avond zonder drank is ook wel weer wennen, dat moeten we langzaam afbouwen. Dan lekker slapen na deze vermoeiende reisdag.

 

3 gedachten aan “Raid Moermansk dag 9”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *